Friday 16 August 2013

ayam masak halia

assalamualaikum hey ho!

2 hari lepas saya ade masak ayam masak halia untuk husband saya, kalau nk tahu halia nih sebenarnye banyaaakkk sgt khasiatnya, kalau org2 tua dia akn suruh kita minum/mkn halia nih utk keluarkan angin bdn, tp sebenarnye halia nih sgt bgus utk membantu pencernaan, elakkan sakit perut, halia jugak mudahkan penyerapan nutrien penting dlm bdn, kdg2 bila demam/selsema pun mak2 kita biasanya akan bagi kita minum air halia, rendam dlm 2 inci halia dlm air suam, then minum la dlm 2 hingga 3 kali sehari, insyaAllah berkurang lah demam/ selsema tu. and sebenarnye mcm ade byk je lagi khasiat halia nih dpt cegah kanser etc etc. natural ingredients actually works better than all the chemical pills tu dah la tak bes. dulu kecik2 saya tak suka segala jenis mknan yg ada halia so mmg pangkah la ayam masak halia tp rasenye selera mmg berubah as we grow older huhuhuhu

okay btw here's the recipe

bahan-bahan :

* 2 chicken breast - potong kecik2
* 1 biji tomato - potong 6
* 1/2 bwg besar - hiris kasar
* 3 sudu besar sos tiram
* setengah cwn air
* 1 sudu teh tepung jagung - bancuh dgn setengah cwn air siap2
* 1 sudu teh lada hitam
* 2/3 cili padi merah
* daun sup daun bwg - hiris nipis
* minyak, garam, gula

bhn tumis :

* 3 ulas bwg putih
* 1/2 bwg besar
* 4/5 cm halia

cara masak :

1. hiris nipis semua bhn tumis. panaskan minyak n tumis sehingga wangi n mcm layu sikit
2. masukkan ayam, sos tiram n lada hitam, masukkan air sikit, kacau kasi rata then tutup. biasanya saya akan biarkan sampai nmpk mcm ayam tu half cook, bukak api kecik je, tak lama pun nk tunggu sampai dia half cook
3. bila ayam dh half cook, masukkan bwg yg dihiris kasar td, saya mmg masukkan bwg kasar nih everytime saya masak sbb husband saya suka ratah bwg dlm masakan, so depends la pd selera masing2, masukkan jugak cili padi, cili pd nih sebenarnye bergantung pd tahap kepedasan masing2 la, kami suka mkn pedas so slalunye byk skit la letak
4. masukkan garam n gula ikut selera, biasanya gula letak sikit je tp penting utk letak gula sbb dia akan balancekan rasa masakan kita, rasa sikit kuah tu, kalau rasa dia dh okay then proceed to step 5
5. masukkan air yg dibancuh ngan tepung jagung td, bila masuk air tepung jagung nnt kuah tu perlahan2 akan jd pekat, so once dah dpt kepekatan yg korang suka, boleh la tutup api tu, kejap je dia akan pekat tau.
6. bila dh tutup api, boleh la masukkan tomato yg dipotong td, saya masukkan lepas tutup api sbb saya tanak tomato saya jd lembik gila, saya nk dia mcm rangup2 skit, tapi kalau jenis yg suka tomato lembik masuk la awal skit, masuk serentak ngan air bancuhan tepung jagung tu pun okay
7. then angkat n taburkan daun sup/ bwg atas lauk td

lauk ni mmg yummylicious n cepat nk siap, sedap mkn dgn nasi panas n sambal belacan (kami mmg wajib ada sambal belacan), paling lama nk msk pun 15 minit (kalau ayam byk la), kalau saya nih guna 2 chicken breast je 10 min pun bleh siap kejap je

ok pls try out the recipe n i wanna see the pics! saya snap guna fon je huhuhu itu pun seminit b4 mkn hihihi

No comments:

Post a Comment